Dag 3

8 februari 2019 - Golokwati, Ghana

De ochtend mochten we uitslapen van onze begeleidster!

Zij gaat namelijk elke zaterdag ochtend naar de kerk.

Toen ze terug kwam en ons ging begroeten had ze een hele mooie Ghanese jurk aan.

We spraken af dat we om 15.30 uur naar Hohoe (stadje) zouden gaan om onze uniformen aan te laten meten.

Rond 14.00 uur viel de stroom uit door een heftige regenbui die even later kwam.

Toen was het zo dat ik een grote spin zag (5x5 cm ongeveer), de andere meiden zijn ook erg bang voor spinnen maar die hadden niets in de gaten.

Ik ben op mijn gemakje naar mijn kamer gelopen en heb een papiertje uit een schrift van mij gepakt om samen met een mok de spin te vangen.

Dus toen ik eenmaal klaar stond om het te doen zei ik tegen Aukje (die best wel dicht bij de spin zat) om ff weg te lopen.

Mensen en spinnen gaan vaak niet goed samen, dus ik denk dat jullie wel begrepen hoe iedereen in huis reageerde.

Maar zelf stond ik ook met de vangspullen in me hand van euhmmm jaaa….shit ik durf eigenlijk helemaal niet hahah.

Lydia was er nog niet dus we dachten dat ze niet meer kwam door de regen.

Maar om 16.15 uur kwam ze met een taxi, waar wij niet op voorbereid waren en we rustig een spelletje aan het doen waren tot we de spin zagen en daar gefixeerd op waren.

Ze had gezocht naar een taxi wat moeilijk was door de harde regen.

Ze zag dat er iets was en probeerde de spin te vangen, maar hij viel en ja…eng

Tot zo ver het grote spinnenverhaal (’s avonds heb ik een spin gevangen met de bezem en heb hem buiten gezet, was best trots op mezelf hihi)

De taxi was onze eerste taxi en deze was niet al te best.

Voorbeeldje: een van de ramen werd vastgezet met een schroevendraaier omdat het glas er anders uit zou vallen.

Eenmaal aangekomen in Hohoe…

Hier was het onze eerste echte dag dat we in een stadje liepen met de bewoners.

We hadden wel verwacht dat we werden aangekeken enzo, maar dit was wel echt indrukwekkend.

Het was wel erg fijn dat Lydia (onze begeleidster) erbij was, want op een gegeven moment kwamen er allerlei mannen op ons af (dit waren allemaal taximannen), zij vragen heelll erg van “where u going?”, “come here to my taxi”, zeker als je dus wel degelijk op zoek bent naar een taxi.

Soms worden ze dan niet echt agressief, maar tochh… je krijgt er niet echt een fijn gevoel van.

Hierna zijn we gaan kijken bij Kiki’s (waar we kunnen zwemmen).

We hadden boodschappen gedaan om samen met Lydia een Ghanese maaltijd te maken.

Ze noemen het Yum (een soort aardappel).

Dit is een soort beachhouse waar je ook echt pizza enzo kunt bestellen.

Hierbij hadden we gevraagd of we morgen konden zwemmen en dit kon!

Hierna zijn we naar huis gegaan en zijn Aukje en Lydia gaan koken.

De 2 dochtertjes van Lydia waren ook meegekomen en hebben we mee zitten spelen.

Hoe schattig waren ze!

De maaltijd bestond dus uit die Yum samen met een bepaalde saus.

Die sausss…..ooohhhh zooooo lekkerrrrr

Die ga ik gegarandeerd in Nederland maken!

Tijdens het kletsen kwamen we op het onderwerp “tijd”.

Als je hier in Ghana een tijd afspreekt is het bijna altijd ROND die tijd.

Alleen wanneer je echt in het ziekenhuis of iets dergelijks moet zijn dan moet je om die tijd er zijn.

Bij het ROND de tijd is het zo dat je ook gewoon handig een half uur later er bent/vertrekt.

’s Avonds hebben we een paar spelletjes gedaan en zijn we ook lekker gaan slapen.

Oja, de douche heeft alleen een aan en uit kraantje.

Dus een warme douche zit er hier niet in hahah

Slaaplekker!