8e stageweek

16 mei 2019 - Eindhoven, Nederland

Maandag:
Aukje maakt het gelukkig goed en ging nog een paar dagen uitrusten in een appartement voordat ze de hobbelige en lange weg naar Golokuati terug zou maken.
Ik ben gewoon naar stage gegaan.
Nog een week van de medical ward...
Vandaag was het al wel iets beter, ik had ietsjes meer te doen en kon meer kletsen met collega's (waarvan er 1 echt super lief was).
Maar alsnog heb ik vooral op mijn stoel gezeten en was niks aan het doen.
Ik mocht een moersleutel halen om de zuurstoffles mee te kunnen openen!!
Dé activiteit van de dag haha
Ohnee, ik heb 1 betere activiteit mogen doen vandaag; bloedsuiker prikken en insuline spuiten (deze naalden hergebruiken ze i.v.m. geldgebrek, hmmm jammie, lekker hygiënisch)

Dinsdag:
Ziekenhuisdagje
Weer niet zo super veel te doen.
Ik ben vandaag wel even geschrokken van toen ik hoorde dat een man die er gister nog was, maar het niet zo goed mee ging is overleden.
Zelf had ik dit eerst niet in de gaten, maar toen mij dit werd verteld, vond ik het eigenlijk heel vervelend en een beetje ongeïnteresseerd van mij dat ik dit niet in de gaten had dat die man weg was.
Hierbij schrok ik er nog meer van dat deze man aan het lot is overgelaten door zijn familie.
De zus van deze meneer heeft 1 keer eten gebracht, en is daarna nooit meer op komen dagen.
Dus dat betekent ook geen eten of drinken.
Deze man was nu dus alleen en had geen geld op zak om dit eten of drinken te kunnen kopen.
Heftig!
's Avonds zijn Anne en Aukje thuisgekomen uit Accra

Woensdag:
Dovenschool dagje
Vandaag alleen naar de dovenschool om nu dus wel ECHT de eerste echte stage dag bij de schoolzuster te hebben.
Het begon al meteen goed toen de schoolzuster werd geroepen om te komen kijken in de meisjeszaal.
Een meisje was ziek geworden en wat meer dan waterdunne diarree, zo zielig.
Het was overduidelijk dat dit meisje gedehydrateerd is.
De schoolzuster heeft haar behandeld het meisje moest daarna in bed gaan liggen om uit te zieken.
Hierbij heb ik een goed gesprek gehad met de schoolzuster over geloof, de bijbel en alles wat daarmee samenhangt (ik zelf ben namelijk niet gelovig en weet er ook zo goed als niets vanaf).
Ook hebben we het gehad over de armoede hier in Ghana.
Ik vond het fijn dat ik bij haar openlijk mijn vragen kon stellen, zonder dat ik bang was hun cultuur/geloof/gevoelens te kwetsen.
Door haar antwoorden kon ik mij dan ook openstellen om ergens te begrijpen wat de mensen dan geloofden (ik ben nu alsnog een van de grootste ketters die er is, maar ik kon me wel inbeelden waarom de mensen geloofden).

Donderdag:
Vrij!
Dit omdat de basisschool nu examen/toets weken heeft voor de komende weken.
Dit wisten wij ook pas vanaf afgelopen woensdag.
Anders hadden wij onze lessen wel anders ingepland.
Maar helaas, helaas.
Maar een extra dagje vrij is zeker niet erg.

WEEKEND!!