5e stageweek

15 mei 2019 - Eindhoven, Nederland

Maandag:
Lekker begin van de week...allemaal ziek, zwak misselijk :(
Anne overgeven, Aukje ook niet top fit en ik flinke keelpijn met een schore stem en hoofdpijn.
Dus dat betekent dat het slimmer is om even een dagje thuis te blijven.

Dinsdag:
1e dagje op een andere ward en dus ook meteen de Theatre ward!!
Aukje liep vanochtend even met mij mee om hoi te zeggen tegen haar "ouwe" afdeling.
Hierbij zagen we dat ze netttt bezig waren met een keizersnede, dus hoppp wij natuurlijk meteen aansluiten.
Hierna heb ik mee mogen kijken met hoe de wondzorg bij bepaalde onverwachte cliënten werd gedaan.
Ook werd er een suprapubische katheter verwisseld.
Ik stond er figuurlijk met mijn neus dicht want wat een smerige geur dat dat gaf joh.
Deze suprapuub dekken ze niet af, omdat de opening moet "luchten".
In Nederland doen wij dit niet zo als het er zo uit ziet.
Dit doen wij alleen als dit kan, en niet als er zo'n zwarte pulp uit het gat kwam.
Ik heb al meerdere suprapubische katheters verzorgd, ook die ontstoken waren, maar dit heb ik nog nooit gezien.
Ook zag ik hoe een meisje met een te dicht gehechte wond veel pijn moest lijden om de infectie vloeistof eruit gedrukt te krijgen.
Dit was echt heel zielig om te zien, zeker omdat het meisje geen pijnstilling kon betalen en als het meisje van de pijn begon te schreeuwen, dat degene die haar behandelde dreigde haar een tik te geven als ze niet zou ophouden met schreeuwen.
Na de lunch mochten we wéér bij een keizersnede meekijken.

Woensdag:
Eerste dag op de dovenschool!
Eenmaal aangekomen bij de dovenschool spraken we met de directeur.
Helaas was de verpleegkundige ziek en konden wij vandaag dus niet veel doen.

Toen zijn we met Romy meegelopen die hier 5 dagen in de week stageloopt als "docent".
Bij het 1e echte contact met de kinderen kregen wij allemaal een naam in gebarentaal.
mijn naam is dat je je rechter vuist langs je slaap houdt, je pink omhoog laat steken en dan op en neer gaat wiegelen.

Verder was er helaas niks voor ons te doen.
Aukje en Anne kozen ervoor om boodschappen te gaan doen en naar huis te gaan (ook omdat Anne haar klamboe kapot is gespleten door haar ventilator die aan stond en ze dus een nieuwe moest halen).
Ik ben op de dovenschool gebleven om een beter beeld te krijgen van hoe deze kinderen zijn, hoe ze met elkaar omgaan, hoe ik met de kinderen het beste om moet gaan, etc.
Hierdoor heb ik stiekem veel kleine dingetjes gezien en ook geleerd en ben ik dus zeker blij dat ik ben gebleven.

Donderdag:
Basisschooltijd!
Vandaag gaan we voor het eerst naar de kindergarten.
De kindergarten is een soort kinderdagverblijf.
De kindjes zijn rond de 4/5 jaar oud en kwamen helemaal op ons afgerend, zooo schattig.
Spelen, lachen en brullen was het.
Ik weet niet hoe het kwam, maar op een gegeven moment zat ik op de grond en stonden er een stuk of 20 kinderen in een kring om mij heen en stonden op hun aller hardst liedjes te zingen.
Oorverdovend, maar wat een vette herinnering!
Na 1,5 uur te hebben gespeeld waren we helemaal doodop en zijn we naar huis gegaan om te lunchen en hierna terug te komen om aan onze studenten de voorlichting te geven.
Toen we terugkwamen hebben we het in de les een beetje herhaald wat we vorige keer hebben behandeld om te kijken wat er wel en niet is blijven hangen.
En we zijn hierna natuurlijk door gegaan op wat er voor les 2 op het bord stond.
Hierbij ging het over emotionele veranderingen.
Dit ging op het begin heel goed, maar al snel veranderde het onderwerp naar "seks".
Op zich vind ik het geen probleem om het over dit onderwerp te hebben, maar normaal gesproken bouw je de lessen op en heb je t in les 4/5 over seks.
Dit zodat er een chronologisch verband in zit voor de studenten waardoor het niet zo is van wat veranderd er aan je lichaam en dat er dan ineens over seks gepraat wordt en alles wat daartussen valt eigenlijk in het niets valt.

WEEKEND!!